Kiireenpurkamistalkoot? Kiireettömän kesän jälkeen.

13.6.2018 - Jyrki Metsola
Kesä 2018

Ohjelmistoyritykselle uuden version julkaiseminen on aina iso ja kiirettäkin synnyttävä projekti. Toisaalta, hätiköidä ei pidä. Voin sanoa, että nyt ”täysi-ikäiseksi” päässyttä CADSiä on uuden 18-version kohdalla testattu enemmän kuin koskaan aiemmin. Olemme rohkeasti siirtäneet myös julkaisuaikataulua varmistaaksemme tuotteen mahdollisimman hyvän virheettömyyden. Uusien ominaisuuksien lisäksi olemme panostaneet keskeisesti ohjelmiston käytettävyyteen ja nopeuteen. CADS-tiimin yhteinen puristus konkretisoitui 30.5.2018, kun uusi CADS 18 julkaistiin.

Kun puhutaan kiireestä suunnittelumaailmassa tai oikeastaan laajentamalla perspektiiviä koko toimitusketjuun, esimerkiksi rakentamissektorilla, niin tuntuu siltä, että kiire on syy (ja usein ehkäpä se ihana tekosyy) moneen ongelmaan.

Joudutaanko suunnittelua tekemään kiireessä? Voiko kiire olla yksi syy rakentamisen laatuongelmille? Estääkö kiire oman toiminnan kehittämisen, esimerkiksi kun kyse on vaikkapa tehokkaamman ja parempaa laatua tuottavan suunnittelujärjestelmän käyttöönotosta tai osaamisen kehittämisestä?

Mitä me Kymdatassa olemme tehneet nykyisten ja tulevien asiakkaidemme kiireen hellittämiseksi? Paljonkin. Kaikki lähtee tietysti ohjelmiston ominaisuuksista. Sloganimme ”Tehosta (a) suunnitteluasi” kätkee sisälleen tärkeän peruslähtökohdan: Tehostaminen tapahtuu yhdessä, ohjelmisto tehostaa ja te tehostatte. Meidän roolina on luoda työkalut tehostamiseen ja erilaisilla palveluilla varmistaa se. Teidän roolina on tarttua tilaisuuteen, pysähtyä hetkeksi ja nostaa oma liiketoimintanne seuraavalle tasolle.

Otetaanpa arjen esimerkkejä. Olen keskustellut useampien suuria suunnitteluhankkeita rakennussektorilla tekevien sähkösuunnittelualan ammattilaisten kanssa. Päällimmäisinä haasteina arjen tekemisessä ovat nousseet esiin jatkuva muutosten tekeminen, laadunvarmistus, komponenttien paikallistaminen suunnitelmista isoissa projekteissa ja erilaisten luetteloiden tuottaminen. Näitä kaikkia haasteita yhdistää suunnittelutiedon keskitetty ja luotettava hallinta sekä tähän liittyvät hyvät toiminnallisuudet, kuten esim. massamuokkaukset ja monipuoliset raportointimahdollisuudet. Kyllä, puhun CADS Electric Pro -suunnittelujärjestelmästä. Olemme siis jo ratkaisseet nämä myöskin kiirettä synnyttävät ongelmat jo tänään. Tulevaisuuden suunnitteluohjelmisto on siis käytössäsi jo nyt.

Toinen esimerkki. Sähköinen määrälaskenta. Tosin lupasin jo itselleni, että en kirjoita tästä aiheesta enää lisää. Mutta… juuri yhdessä STK:n, Granlundin, STUL:n, NSS:n ja Senaattikiinteistöjen kanssa käynnistämämme KIRA-digi -hanke ”ETIM-standardin mukaisten teknisten tietojen hyödyntäminen sähkösuunnitteluprosessissa” antaa toiveita myös tähän asiaan, kun hankkeessamme tutkimme myös suunnittelijan tuottaman tuotetiedon hyödyntämistä koko toimitusketjussa. Eli voisiko se päivä koittaa, että sähkösuunnittelun tuottamaa tuotetietoa määrineen hyödynnettäisiin laaja-alaisesti urakoitsijasektorilla ja vieläpä pidemmällä, kuten kiinteistön ylläpidossa? Se päivä koittaa, jos meillä on yhteinen tahtotila asian suhteen. Meillä Kymdatassa on. Emme siis edelleenkään ole lähdössä kehittämään ohjelmistoa, joka tulkkaisi suunnittelijan tuottamasta PDF:stä sähkökomponentteja. Tällaistakin meiltä on kyselty.

Kolmas esimerkki. Eräs rakennesuunnittelun asiakkaamme kertoi meille tehostaneensa parhaimmillaan jopa 40 % elementtisuunnitteluaan CADS Housen avulla. Samalla virheiden määrä väheni ja nuoret vasta hiljattain työuransa aloittaneet rakennesuunnittelijat pystyivät helpommin ”uimaan” sisään suunnittelun maailmaan, kun ohjelmisto ohjasi selkeästi suunnitteluprosessissa eteenpäin ja vähensi ns. peruspiirtämisen tarvetta.

Mikä siis neuvoksi? Pysähdy hetkeksi. Mieti, mikä teidän toiminnassa aiheuttaa kiirettä. Löydätkö tarkempaa tarkastelua kestävät perustelut sille, että ”jatketaan kuten ennenkin, mitäs sitä muuttamaan toimivaa järjestelmää”? Vai pitäisikö käynnistää kiireenpurkamistalkoot?

Mutta sitä ennen. Vietä kiireetön kesäloma. Myös me täällä CADS-tiimissä teemme näin. Takana on tiukka CADS 18 – projekti. Toki läpi kesän palvelemme teitä ja myyntimmekin on auki, jos haluat liittyä tuhansien CADS-käyttäjien rinkiin. myCADS-verkkopalvelu palvelee 24/7 -periaatteella CADSin käytön opettelussa ja alkusyksyn asiakaskohtaisen konsultoinnin ja koulutuksen osalta on vielä hyviä päiviä vapaana.

Toivotan kiireetöntä kesää kaikille CADS-asiakkaillemme ja uutiskirjeen lukijoille!

Jyrki Metsola
Toimitusjohtaja
Kymdata Oy